Миколаївський професійний ліцей
Ми бажаємо бути професіоналами!

ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

 

 

Педагогічний конфлікт — "плюси" і "мінуси"

 

           

Конфліктність відносин між педагогами та учнями — вельми поширене явище. Можна заспокоювати себе думкою,

що конфлікти з хорошими вчителями стимулюють пошукову активність учнів, це, мовляв, конструктивні конфлікти,

а з поганими — деструктивні конфлікти, вони приводять до розвитку негативного відношення до вчителя, до  навчання.

Погляди на необхідність конфліктів, які нібито призводять до оздоровлення відносин, стали розповсюджуватися в останнє

десятиліття навіть в середовищі українських психологів (вслід за іноземними колегами). До позитивних наслідків конфліктів відносять,

наприклад, 1) розрядку напруженості між конфліктуючими сторонами; 2) отримання нової інформації про опонента;

3) об'єднання колективу в боротьбі із зовнішнім ворогом; 4) стимулювання до змін і розвитку; 5) зняття синдрому покірності у підлеглих;

6) діагностику можливостей опонентів.

Проте приймати на віру корисність подібних результатів і використовувати їх в практиці роботи з дітьми ми б не радили.

Треба зрозуміти, якою ціною дістаються ці "постконфліктні блага", чи варті витрачених сил ці "розрядки", "об'єднання" і "діагностики"?

Будь-які конфлікти травмують і можуть мати драматичні наслідки. Відомо, що в ході конфлікту відбувається зниження дисципліни,

погіршення соціально-психологічного клімату, виникає уявлення про "хороших" і "поганих", "своїх" і "чужих", про переможених і переможцях,

як про ворогів. Після завершення конфлікту зменшується ступінь співпраці, складно відновлюються довірчі відносини, взаємна пошана.

Педагогу і дитині все це потрібне, як мовиться, тут і тепер, на цьому уроці, а "шлейф конфлікту" тягнеться досить довго або не зникає зовсім.